Niezidentyfikowane szczątki fotograficzne
czyli, fotografia konkretna, albo Ready
Made.
Stosunkowa niedawno zauważyłem, że niektóre
odpady analogowego procesu negatywowo-pozytywnego posiadają pewien estetyczny
potencjał. Wcześniej te wszystkie fotograficzne resztki po prostu wyrzucałem.
Teraz ze skrupulatnością entomologa rozpocząłem gromadzić co ciekawsze egzemplarze
technologicznych poszukiwań i dowody nierównej walki z materią , najczęściej
zabytkowych światłoczułości.
Umieszczenie fotograficznych reprodukcji w
cyfrowym środowisku nadaje fotograficznym szczątkom nowy sens. Zmienia
się skala i sposób oddziaływania . Wyświetlane na ekranie obrazy nie są
oczywiście tożsame z wygrzebanymi z kosza na śmieci kawałkami fotograficznego
papieru. Tracimy materialność substancji. Cielesna substancja zmienia się
w abstrakcję.
Fotografia niefiguratywna, nieprzedstawiająca,
ma już ponad 100 letnią tradycję . Mimo, że od tego czasu pojawiło się wiele
wybitnych realizacji ten sposób jej użycia zawsze egzystował na marginesie
głównego nurtu definiowanego przez społeczne oczekiwania. Abstrakcyjny gest
pojawia się jako reakcja na dominację dokumentu. Funkcjonuje jednak raczej
jako ciekawostka i próba przedefiniowania statusu i funkcji przypisywanych
fotografii. Mimetyczny mit fotografii dominuje. Społeczne zapotrzebowanie
na "
fotograficzną prawdę" marginalizuje inne niż dokumentalne użycie fotografii.
Fotografia konkretna próbuje zbudować
przekaz wykorzystując autonomiczne ,estetyczne,właściwości światłoczułej
substancji. Anegdota i odniesienia do barthesowskiego tego ,"
Co Było " nie ma tu żadnego znaczenia . Istotna jest tu bardziej
historia ulotnego, jednak , trwania fotograficznej substancji. Takie podejście
kwestionuje podstawowy paradygmat, wiecznego trwanie ,fotograficznego
dokumentu, poza materią w oderwaniu od substancji. Dematerializacja mitu.
Krótkie życie wieczności
..
22 06 2013 B+B