Neoprymitywizm
Foto-różnorodność i inne dylematy.
Przytłaczająca doskonałość współczesnych
technologii prowokuje tych bardziej niepokornych do działań dywersyjnych.
Niewiele było w historii twórczych aktywności gdzie udział techniki był
tak znaczący jak w przypadku fotografii. Jakby tego było mało w XXI wieku
cała strona technologiczna współczesnej fotografii została zautomatyzowana.
(efotografia). Teraz można skupić się wyłącznie na przekazie . Zdecydowanej
większości to wystarcza. Istnieją jednak odmieńcy nie godzący się na technologiczny
dyktat i unifikację .
Ruchy odśrodkowe i rewizjonistyczne istniały
od zawsze. Dominujące nurty dworskie czy mainstreamowe zawsze były kontestowane.
Istotą twórczej postawy przecież jest , lub raczej powinna być, niezgoda
na zastaną rzeczywistość. Jedną z metod sprzeciwu jest odrzucenie dominujących
tendencji, tu sposobów obrazowania, i zwrot , na przykład w stronę przeszłość
( angielscy prerafaelici czy neo-prymitywiści rosyjsko-radzieccy itd.).
Bunt ma tu wymiar nie tylko estetyczny, w sensie odrzucenia obowiązującego
obecnie stylu. Nie chodzi tu wyłącznie o odwołanie się do przeszłości
w poszukiwaniu inspiracji formalnych. Najważniejsza jest próba samoobrony
i ocalenie wyboru innej drogi. Alibi dla odmienność ma dostarczyć historyczne
odniesienie.
Działania kiedyś nowatorski i obrazoburcze szybko się upowszechniają.
Kiedy odmienność staje się normą, w gettcie odmieńców stajemy się znowu
wszyscy tacy sami. Sami odmieńcy. Ot taka subtelna dialektyka lub wahadło
koniunktury. Tu powstaje pytanie czy inność i odmienność jest wartością?
Tym wystarczająco zdeterminowanym i przekonanym, że wybrali właściwą drogę
pozostaje nieustanna ucieczka do przodu i zacieranie śladów na świeżym
śniegu.
Neo-prymitywizm w wydaniu fotograficznym
to dość karkołomna konstrukcja. Ryzyko polega tu na użyciu metody obrazowania
(fotografii), która konwencjonalnie postrzegana jest jako narzędzie doskonałe
. Wiara pokładana w "obiektywność" mechanicznego zapisu do dziś stanowi
fundament fotograficznej "prawdy" Fotografia od początku była silnie
związana z takimi pojęciami jak: "Obiektywność", "Doskonałość",
itp. Prymitywizm to antyteza i raczej deficyt wymienionych wyżej cech.
Kryzysy w kulturze europejskiej pojawiają się dość systematycznie. Trudno
jednoznacznie odpowiedzieć dlaczego. Może racjonalność nie wystarcza.
Potrzebna jest równowaga czyli odrobina szaleństwa.
B+B 31 Aug. 2013
Reprodukcja cyfrowa litowej kopii stykowej wykonanej z papierowego negatywy otworkowego formatu 30x18 cm. Rozarium, Poznań, 16 czerwca 2012,